Megjelent a Magyar Minőség 2024. májusi száma.
Megjelent a Magyar Minőség 2024. májusi száma.
Kiemelt cikkeink a Magyar Minőség 2024. májusi szám tartalmából:
Lean transzformáció kiemelt stratégiai sarokpontjai a Lean360 kutatás tükrében – dr. Buics László, Kőrösi Zoltán, Váthy Edit, dr. Kurucz Attila
A lean szemlélet sikeres gyakorlati alkalmazásának kulcsa a szervezet minden szintjének bevonása és mozgósítása, a módszerek, eszközök, technikák és végső soron a gondolkodásmód elterjesztése érdekében. Szakmai körökben alapfeltételezés, hogy a folyamatos fejlesztés szisztematikus, rendszer-szintű működéséhez elengedhetetlen, hogy egységes legyenek a célok, elérhető eredmények és alapelvek megértése az adott szervezet minden funkcionális területén és organizációs szintjén.
A Leannovation Egyesület magyarországi vállalatok részvételével kutatást szervezett a hazai lean működés átfogó felméréséhez – a klasszikus vezetői 360-fokos értékelés koncepciójára építve. A kutatás célja a lean rendszer egységes értelmezésének és a lean szemlélet elterjesztésének vizsgálata vállalati szinten. Emellett a kutatás feltárja a különbségeket a szervezeti szintek és területek közötti hozzáállásban és megítélésben, valamint elemzi a lean szemlélet elterjesztésének mintázatait a vállalati jellemzők alapján. A kutatás – egyebek mellett – olyan kérdésekre kereste a választ, három szervezeti szint képviselőinek megszólításával, hogy például miben látják a lean előnyeit, hová helyezik a lean gondolkodás szervezetbe integrálásának felelősségét, vagy milyen összefüggést látnak a lean tevékenységek és a vállalati üzleti célok között.
A kutatás eredményei hozzájárulnak a lean transzformáció hatékonyabb megvalósításához és kultúrába építéséhez, valamint lehetőséget teremtenek az összehasonlításra és az értékes tanulságok levonására a résztvevő vállalatok számára
A Lean filozófiája és eszközrendszerének megjelenése egy közlekedési vállalatnál 1. rész – Hernádi Zoltán
A szerző a cikkében szeretné bemutatni, hogy Kollégáivl közös munka során, hogyan fejlődtek és miként értek el egyedülálló sikereket a közösségi közlekedés szolgáltatási területén. Ehhez a Toyota 14 vállalatirányítási alapelvének megjelenését vizsgálta meg konkrét példákon keresztül.
Vizsgálata célja, hogy az elért eredményekben megtalálja, miként fejlődhet egy fejlődni kívánó vállalat hatékonyan akár mostoha körülmények között is. Véleménye szerint a sztereotípiák csupán legyőzendő akadályok, melyeket a Lean eszközeinek és módszereinek tudatos használatával ugyan aprólékosan és sok munkával, de félretehetünk a siker útjából.
100 éves az SPC
- május 16 az a nap, amit a Statisztikus Folyamatszabályozás (SPC) születésnapjának tekintenek. Arról még vita van, hogy pontosan mi is történt ezen a napon, de a mérföldkő státuszban mindenki egyetért.
Van, aki szerint ekkor pattant ki Walter Shewhart fejéből az ötlet. Van, aki azt állítja, hogy ezen a napon történt meg az spc-kártya első éles alkalmazása, sőt azt is tudni véli, hogy ez egy hibaarány-kártya volt, mai szóhasználattal élve egy p-kártya.
Azóta eltelt 100 esztendő, és az SPC a mai napig a minőségszolgálat egyik fontos eszköze.
Nyilvánosan elérhető a 2023. évi áprilisi szám.