Mit is jelent a körforgásos gazdaság? A fogalom (angolul circular economy) csak az utolsó néhány évben jelent meg, ez ellentéte a jelenlegi gazdaságban működő lineáris modellnek: kitermel – gyárt – elad – használ – kidob/megsemmisít. …
… Plank János (ügyvezető igazgató – Old Blue) elmondta, hogy a Földön évente kb. egymilliárd farmernadrágot gyártanak (10m3 víz/db), cégük az elhasználódott/megunt ruházatok újrahasznosításával foglalkozik. Készítenek szőnyeget, táskát, ruházatot, ülőalkalmatosságot is. Sőt, várják a különböző kreatív ötleteket is…
Kiemelés: Magyar Minőség július – A körforgásos gazdaságról

Plank János

Szabadjon egy rövid cégbemutatást kérni. Mit jelent az OLD BLUE márkanév? Miért ezt választották?

– Farmer újrahasznosítással foglalkozunk, ami ugye öreg is, kék is. Miután külföldi piacokat is megcéloztunk, fontos volt számunkra hogy ott is értsék nevünket, tevékenységünket.

– Hogy vetődött fel a cégalapítás gondolata?

– Ezt megelőzően szórólap terjesztéssel foglalkoztunk. Bár ott is megszerveztük a visszagyűjtést, de munkánk mégsem volt környezetbarát. Volt olyan hónap, amikor 7 – 800 tonna szórólapot hordtunk ki, brutális mennyiségű üzemanyagot felhasználva. Tudat alatt már akkor megfogalmazódott bennünk: valami környezetkímélőbb foglalatosságot kellene végeznünk. Munkánkat befejeztük, ügyfélkörünket felszámoltuk. Több lehetséges variációt megvizsgálva három és fél évvel ezelőtt a farmert, mint alapanyagot választottuk és újrahasznosítása mellett döntöttünk.

– Mennyien kezdték el ezt a munkát?

– Hárman, de az első két évben még volt másik két vállalkozásunk is. Igazából csak a tavalyi év volt az, amikor tisztán csak farmerrel foglalkoztunk. Az összpontosított figyelem mindjárt háromszoros volumenbővüléssel járt, bár ez még mindig alacsony teljesítménynek számított.

– A vállalkozás üzleti sikerességéhez hozzájárul, hogy egyre környezettudatosabban élünk?

– Munkánk még üzletileg nem annyira sikeres, mint amennyire szeretnénk. Kezdetben nem tudtunk nagy pénzeket befektetni, s a képződött nyereséget most is visszaforgatjuk. Látunk lehetőséget a folyamatos bővítésre. Érzékeljük, hogy vásárlóink nagy része környezettudatos, aki azért jön, mert újrahasznosított árut kap, másoknál viszont ez még nem döntő szempont. Van, aki a farmert szereti, rajong érte és olyanok is, akik nosztalgiából veszik, mert a hetvenes években volt már ilyen ruhadarabjuk. Némelyeket az olcsó ár, másokat a divat késztet arra, hogy betérjen hozzánk.

– A cég mit tesz a környezettudatos szemléletmód elterjesztéséért?

– A média és egyéb kommunikációs eszközök segítségét vesszük igénybe munkánk során. Tartunk előadásokat és termékeinkkel bemutatókon is gyakran megjelenünk. Együttműködünk olyan csoportokkal ahol pl. a hulladékcsökkentés a cél. Tervezett bevétel-növekedésünk egy részét konkrétan a szemléletformálásra szeretnénk fordítani.

– Úgy tűnik, egyedi tevékenységgel foglalkoznak. Ennek ellenére vannak Magyarországon versenytársaik?

– Tudunk emberekről, akik ruhákat készítenek használt farmerből. Sőt már olyanok is vannak, akik utánoznak minket! Örülünk annak, hogy már farmer újrahasznosítók Facebook csoport is alakult, már 13 ezer fő feletti létszámmal. Ők már nagyon baráti áron tudnak farmer alapanyagot vásárolni. Természetesen az említett embereket nem tekintjük versenytársaknak. Rajtunk kívül sehol a világban nincs olyan cég, aki 100%-os felhasználásra törekszik és a miénkhez hasonló termékválasztékkal rendelkezik.

– Említette a termékválasztékot. A teljesség igénye nélkül kaphatnánk egy kis ízelítőt ebből!

– Szőnyegek, lábtörlők, táskák, bevásárló szatyrok, puffok, bikinik, ital tartók, dekorációk, edénytartók kötények, ékszerek, díszpárnák, stb.. Webshopunkban és egyik viszonteladónknál a veszprémi Zöld boltban ennél lényegesen szélesebb termékpalettával is találkozhatnak vásárlóink.

– A farmer alapanyaga a gyapot. Egy farmernadrág előállításához szükséges gyapotmennyiség megtermeléséhez tíz köbméter vizet használnak. Nem csoda, hogy ez tavak és folyók kiszáradásához vezet. Önmagában ezek a tények igazolják a cég társadalmi hasznosságát, de vajon ez a haszon mérhető?

– A társadalmi haszon kimutatására nem nekem nincs eszközöm. Én inkább környezeti haszonról beszélnék! Az imént említett vízmennyiségek mellett a 2,7 kg-os széndioxid kibocsájtással is számolni kell (autózáskor egy liter benzin elégetésekor „csak” 2,1 kg széndioxid képződik). Minden 1 kg farmer elkészítése kb. 30 dkg vegyi anyag felhasználással jár. A Föld termőterületének 4 %-án termelnek gyapotot, de a teljes mezőgazdasági kemikáliák 26%-ka ide kerül. Ami a folyókat illeti: a világ 10 legnagyobbjából hat nem mindig éri el a torkolatot.

– Tevékenységük pozitív társadalmi hatásának tekintem pl. a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatását!

– Bedolgozóink többsége szociálisan rászoruló, vagy a rehabilitációs központokban foglalkoztatott munkatárs. Ők szőnyegszövéssel, szegésekkel, darabolással stb. foglalkoznak,- gyakorlatilag beszállítóink.

– Milyen további terveik vannak?

– Általános célunk egy millió darab farmer újrahasznosítása. Tavaly még nem értük el a nyolcvanöt ezret. Természetesen a beszerzés, begyűjtés mellett az értékesítés is nagy feladat. Szükség van további külföldi viszonteladó partnerekre, az üzlethálózat bővítésére. Szeretnénk más környezetbarát projekteket is elindítani (ehhez pl. a textil ipar nagyon jó terepnek tűnik). Jó lenne megtermelni azt az energiát (gázt, villanyt), amelyet mi használunk fel. Szeretnénk zöldíteni környezetünket.

– Eddigi tevékenységük, teljesítményük előtt: LE A KALAPPAL! További terveik megvalósításához jó üzleti környezetet és kiváló egészséget kívánok!