Az Infobiz Kft. sokáig működtette a MinőségDoktorok.Hu honlapot, számos szakmai írással. Honlapukkal 2008-ban elnyerték a Magyar Minőség Társaság Minőség Portál Díját. Úgy döntöttek, hogy honlapjukat 2015. év végén megszüntetik. A sok jó és hasznos írás nagy részét összeszedték egy PDF dokumentumba. Ez az anyag a minőségirányítás és az információbiztonság gyakorlati, vállalatoknál megjelenő témáit, problémáit tárgyalja, és ott próbál útmutatást adni. Kérdéseimre Dr. Horváth Zsolt, az INFOBIZ Kft. ügyvezető igazgatója válaszolt.

infobiz_horvath_zsolt

–    Milyen céllal alakítottátok meg 2007-ben a MinőségDoktorok.hu honlapot?
–    Több éve dolgoztunk a minőségirányítás, informatika és információbiztonsági irányítás különböző területein. Az eredeti szakmánk mellett mindannyian minőségirányítási vezetők, ill. megbízottak, és egyben auditorok is voltunk. Elszomorított minket az a tapasztalat, hogy az ISO rendszereket (gondolok itt elsősorban az ISO 9001-es minőségirányítási és az ISO/IEC 27001-es információbiztonsági irányítási rendszerekre) a legtöbb helyen csak formálisan használták. Sok pénzt fizettek ki tanácsadóknak és tanúsító szervezetnek, de ugyanakkor az éves auditokon történő papírok bemutatásán túlmenően ezek a rendszerek semmit sem változtattak-javítottak a cég érdemi működésén. Mindenki ezt látta, és így ilyennek ismerte meg az „ISO”-t: egy haszontalan, kötelező és sok pénzbe kerülő rossznak.
Ezen a hibás nézeten szerettünk volna változtatni! Különösen a KKV szektorban, ahol azért is volt nehezebb a helyzet, mert a nagyon kis szervezeteknek sokszor ugyanazt a teljes ISO-bürokráciákat kellett elszenvedniük, mint a nagyobbaknak, aránytalanul megnövelve ezzel a kis szervezetek terheit! Annak megmutatása volt a célunk, hogy – a közhiedelemmel ellentétben – az irányítási rendszerszabványokban megfogalmazott követelmények és alapelvek tulajdonképpen nagyon hasznosak, hogyha az ember azt jól értelmezi és testre szabja a valós viszonyokhoz.
Úgy gondoltuk, hogy a legjobban úgy tudunk szólni az emberekhez, hogyha egy olyan internetes oldalt hozunk létre, ami a szakmáról és nem üzleti reklámról szól. Ott több kisebb blog-ban, írásban bemutatjuk ezeket, és lehetőséget adunk az olvasói hozzászólásokra, észrevételekre, diszkusszióra is. A minőségügy gondolatait és értelmezését nem a minőségügyi szakemberekhez, hanem a hétköznapok embereihez szerettük volna eljuttatni. Azokhoz, akik a saját munkahelyükön dolgozva a saját munkahelyi problémáikkal vannak elfoglalva. Ezért igyekeztünk az írásokat rövidre fogni, és az egyes gondolatokat hétköznapi példákkal illusztrálva, egyszerűen elmagyarázni.
Ez nem üzleti vállalkozás volt számunkra, hanem a minőségszemlélet terjesztése! Az üzleti oldala a dolognak, ha egyáltalán lehet erről beszélni, akkor abban nyilvánult meg, hogy az internetes honlap olvasottságának növelésével a mi ismertségünk is nőtt.
–    A visszajelzéseitek visszaigazolták eredeti elképzeléseitek helyességét?
Igen, és ennek örültünk is nagyon. Az oldal olvasottsága is, és több írásra az olvasói visszajelzések is ezt igazolták. Nagyon gyorsan elértük, hogy az oldalon ezer fölöttivé nőtt a regisztrált olvasók tábora. A legtöbb írást ezernél többen, és némelyeket több mint tízezren olvasták. Sok szakmai kérdés is jött hozzánk, amelyek azt mutatták, hogy jó úton járunk.
Sajnos az idő teltével először a kollégáknak, majd később nekem is egyéb sűrű elfoglaltságok mellett egyre kevesebb időnk maradt érdemi új írásokat kitenni a honlapra. Így a honlap hosszú, több mint egy éves tartalomfrissítés nélküli periódusa után döntöttünk úgy, hogy beszüntetjük az internetes oldalt.
Azonban ennek a szemléletnek a terjesztése nem állt le egészen. Körülbelül másfél éve elfogadtam a felkérést, hogy menjek az Óbudai Egyetemre főállásban ezeket a témákat oktatni, ahol is az előadásaimon ezt a szemléletet igyekszem a hallgatóimnak átadni.
Azért, hogy a MinőségDoktorok.Hu internetes honlap megszűnésével az ott lévő tudásanyaga ne vesszen el, azokat az írásokat összegyűjtve és rendszerezve egy közös pdf-dokumentumba szerkesztettem, majd azt több, hazai minőségügyi szakmai szervezeten keresztül szabadon hozzáférhetővé tettem. Mint önálló szakmai publikációt, az Óbudai Egyetem jelenleg tervezi nyomtatásban is megjelentetni.

–    A megjelent írások komoly szellemi értéket jelentenek. Sokan ebből komoly pénzeket kaszálnának. Ti miért nem?
–    Először is – ahogy a MinőségDoktorok.Hu honlap létrehozásának is a célja, – itt  is a cél az volt, hogy a vállalkozásoknak, elsősorban a kis- és középvállalkozásoknak érthetővé és gyakorlatban hasznosíthatóvá tegyük a minőségirányítási és az információbiztonsági alapelveket. Ez csak akkor megy, hogyha minél többen hozzáférnek és használják! Majd akinek tetszik, az a kollégájának és barátjának szívesen adja tovább. Ekkor tanulhatnak belőle a legtöbben, de ez úgy nem megy, hogyha szigorú szerzői jogvédelem mellett csak komoly pénzekért lehet hozzáférni.
Megjegyzem, hogy így is nagyon sokat ártott mind a minőségügynek, mind a vállalkozások hatékony működésének, hogy ezeket az alapelveket csak kevesen ismerik, a minőségügyet és az „ISO”-t egy kötelező rosszal azonosítják. Ma már sok vezetőnek sajnos egyáltalán nem számít a minőség, hiszen az értékesítéseknél és beszerzéseknél sem szempont, csak kizárólag az ár. Az ISO-rendszerek használatának gyakorlata rengeteg helyen tényleg csak formális, drága és érdemi haszon nélküli. Ha az ilyen vállalkozásoknak csak egy kis része ezeknek az írásoknak a nyomán rádöbbenne, hogyan lehet egyszerűen, kevesebb ráfordítással hasznosabbat és eredményesebbet csinálni, akkor már megérte ezt a dokumentumot elkészíteni és körbeadni.  Továbbá itt azokat az írásokat szedtük össze egy csokorba, amiket egyszer már ingyenesen publikáltunk. Nem tartottuk volna etikusnak ugyanazért egy későbbi körben pénzt kérni! Különösen nem, hogyha azt szerettük volna elérni, hogy azok minél nagyobb körben terjedjenek, és minél többen tudjanak azokból tanulni!
–    Cselekedetek előtt Le a kalappal!