Megjelent a Magyar Minőség 2024. januári száma.

Kiemelt cikkeink a Magyar Minőség 2024. januári szám tartalmából:

A kisgazdaságok és az új technológiák: egyéni és intézményi tényezők a bangladesi mezőgazdaság példáján – Sheikh Mosa Shrabony és Dr. Berényi László

A digitális gazdálkodás egy modern paradigma, ami több szálon kapcsolódik a minőségügyhöz. Kézenfekvő elemek a vevői kapcsolattartás fejlődése, a piaci és egyéb információforrások gyors elérése, a belső folyamatok és a készletgazdálkodás felügyelete, a lehetőségek azonban szinte korlátlanok. Természetesen iparáganként, földrajzi területenként eltérő sajátosságok egyedi megoldásokat követelhetnek meg, a kapcsolódó példák megosztása azonban fontos a jó gyakorlatok kialakításához. Jelen tanulmányban Bangladesbe látogatunk el, ahol a mezőgazdaság digitalizációja a helyi kistermelők körében mennyiségi és minőségi fejlődést, a családok megélhetésén túl ellátási lánc szintű, nemzetközi előnyöket is kínál. A tanulmány fókuszában a bangladesi mezőgazdasági kistermelők digitális technológiai alkalmazkodóképessége áll, a tapasztalatok azonban jól általánosíthatók.

Az Egészséges Szervezet Modell kérdőív megbízhatóságának vizsgálata a versenyszférában – Pintér Nikolett

Az Egészséges Szervezet Modellt (mely Örömteli Szervezet Modellként is ismert) Lövey Imre és Manohar S. Nadkarni együttesen dolgozta ki az öt kontinensen szerzett szervezetfejlesztői tapasztalata alapján, melyet szervezetfejlesztés, szervezeti tanácsadás keretében használnak jelenleg is. A modell egy átfogó holisztikus keretet ad szervezeti egészség és betegség jobb megértéséhez, valamint újszerű módon elemzi a szervezeteket, ahol a segítségével örömteli, s ezért hatékony szervezet hozható létre. A modellhez tartozik egy kérdőív. A kérdőív azért fontos, mert egy helyzetfeltáró eszköz, mely aktuális helyzetképet mutat arról a szervezetről, melynek dolgozói kitöltik. A szervezet kiinduló állapotát mutatja meg, ahonnan meg lehet fogalmazni egységes szervezetfejlesztési célokat. A modellt és a hozzá tartozó kérdőívet elsősorban nagyobb vállalatok használják például olajipar, szállítás, gyógyszeripar területén, de kkv-knak is hasznos eszköz. Az Egészséges Szervezet Modellhez tartozó kérdőív megújítási folyamatában a kérdőív megbízhatóságát vizsgálta a szerző a kérdőív minden dimenziójában annak eldöntése céljából, hogy mely tételeket érdemes megtartani, mely tételeket érdemes kivenni a kérdőívből. A végső cél a kérdőív modernizálása, rövidítése. A cikkben az Egészséges Szervezet Modell kérdőív különböző dimenzióiban a statisztikai eljárások eredményeinek bemutatása történik.

Minőségügyi módszertanok és technikák alkalmazása – Dr. Csiszér Tamás

A dolgozat egy 2023-ban elvégzett online felmérés eredményeit foglalja össze. A kutatásban elsősorban arra keresték a választ, hogy a széles körben ismert minőségügyi módszertanok és technikák közül melyeket milyen módon és gyakorisággal alkalmazzák, valamint milyen eredménnyel járt a ezek felhasználása. A kérdőívet 105-en töltötték ki. Az eredmények azt mutatják, hogy az ISO menedzsment szabványok képezik leggyakrabban a működés irányítás alapját, amelyet a TQM és a Lean követ. A minőségtechnikák esetében a folyamatábrák, a kockázatértékelés és az adat-vizualizációs technikák a leggyakrabban alkalmazottak, míg leghasznosabbnak a komplex problémakezelés, a gyökérok elemzés, a kockázatértékelés és a projekttervezés bizonyult. A technikák alkalmazásának gyakorisága és hasznosságának megítélése között közepes korrelációt tapasztaltak.

Folyóirat.

Nyilvánosan elérhető a 2022. évi decemberi szám.

Leave a Reply